30.10.2011

כמה זה שתים ועוד שתים כפול עשר?

שלום לכל עם ישראל!
נמשיך להתעסק עם חג הסוכות.
שאלתם את עצמכם פעם למה מחזיקים 3 ענפי הדס ו 2 ערבות?
כתוב במשנה, סדר מועד, מסכת סוכה פרק ג' משנה ד':
"רַבִּי יִשְׁמָעֵאל אוֹמֵר, שְׁלשָׁה הֲדַסִּים וּשְׁתֵּי עֲרָבוֹת לוּלָב אֶחָד וְאֶתְרוֹג אֶחָד"
אני רוצה להפנות את תשומת ליבכם לעניין שמופיע שם ב"תוספות":
"ג' הדסים. דכתיב ענף עץ עבות. ופירש"י ענף חד עץ חד עבות חד:  שתי ערבות. יליף מדכתיב ערבי נחל שתים:"
למי שזה לא ממש ברור:
3 הדסים כי כתוב "ענף עץ עבות" ולפי הפירוש של רש"י ענף-1,עץ-1,עבות-1 (באלגברה: 1+1+1=3)
2 ערבות כי כתוב "ערבי נחל" אנו לומדים זאת מהפסוק (יליף=ללמוד) ערבי-1, נחל-1 (באלגברה 1+1=2)
עד כאן, כל הכבוד האלגברה עובדת!
אבל, למה רבי ישמעאל ורש"י לא המשיכו לפי אותה החוקיות? (שלהם)
הרי כתוב "כפות תמרים" ו"פרי עץ הדר" אז לפי החוקיות שלמעלה היה צריך להיות:
2 לולבים כי כתוב "כפות תמרים", כפות-1, תמרים-1 (באלגברה 1+1=2)
3 פרות הדר כי כתוב "פרי עץ הדר", פרי-1 עץ-1 הדר-1 (באלגברה: 1+1+1=3)
אבל החוקיות השתנתה,לחלק מהדברים יש חוק אחד ולחלק חוק אחר.
מה הוא החוק האחר?
"פרי עץ הדר" - כתוב ביחיד ולכן יש אחד ממנו.
אבל החוק הזה גם לא תופס לגבי כולם, למשל "ענף עץ עבות" כתוב "ענף" ביחיד אבל החכמים קבעו שלושה
"כפות תמרים" - כתוב ברבים אך עדיין יש לולב אחד (לפי הכתוב בהודעה הקודמת באתר שלנו - לולבים? לא ממש שייך)
...יכול להיות ששינו חלק מהחוקים כי לא היה מקום בידיים להחזיק את הכל?
אז אין פה ממש סדר ואין ממש חוקים, הכל שרירותי לפי מה שמישהו (שאינו נביא!) קבע.
וככה אי אפשר לפעול - בלי חוקים מסודרים, זה כמו שאי אפשר לענות על השאלה: "כמה זה שתים ועוד שתים כפול עשר" בלי חוקיות מסודרת כי התשובה יכולה להיות:
1) 2+2*10 = 40
2) 2+2*10 = 22
המתמטיקאים הבינו את זה ולכן קבעו את חוקי "סדר פעולות החשבון" ולפי חוקים אלה התשובה הנכונה לשאלה תמיד תהיה 22. אלא אם כן היו סוגריים, אבל אנחנו לא בשיעור חשבון עכשיו...
גם בורא העולם נתן לנו חוקים ע"י עבדו משה בן עמרם, אבל קבוצת אנשים  המציאו חוקים משלהם שהתקבלו בישראל עד היום הזה!
מה הפלא? עם קשה עורף אנחנו ואם היה משהו אחד שעליו הקפדנו כל הזמן זה לעשות בדיוק ההפף ממה שהנביא אומר לעשות.
מה הוא עץ הדר?
עצי ההדר המוכרים לנו מהעברית של היום לא מוזכרים אפילו פעם אחת בתנ"ך (חוץ מעץ הדר מופיע פעם אחת בלבד - בעניין סוכות) , לעומת זאת, המילה "הדר" מופיעה המון פעמים בתנ"ך, :
"בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו בָּהֶם עַמִּים יְנַגַּח יַחְדָּו אַפְסֵי אָרֶץ וְהֵם רִבְבוֹת אֶפְרַיִם וְהֵם אַלְפֵי מְנַשֶּׁה:" (דברים ל"ג)
"בּוֹא בַצּוּר וְהִטָּמֵן בֶּעָפָר מִפְּנֵי פַּחַד יְהוָה וּמֵהֲדַר גְּאֹנוֹ" (ישעיה ב')
"פָּרֹחַ תִּפְרַח וְתָגֵל אַף גִּילַת וְרַנֵּן כְּבוֹד הַלְּבָנוֹן נִתַּן לָהּ הֲדַר הַכַּרְמֶל וְהַשָּׁרוֹן הֵמָּה יִרְאוּ כְבוֹד יְהוָה הֲדַר אֱלֹהֵינוּ" (ישעיה ל"ה)
"וַיֵּצֵא לָךְ שֵׁם בַּגּוֹיִם בְּיָפְיֵךְ כִּי כָּלִיל הוּא בַּהֲדָרִי אֲשֶׁר שַׂמְתִּי עָלַיִךְ נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה" (יחזקאל ט"ז)
"גָּדוֹל כְּבוֹדוֹ בִּישׁוּעָתֶךָ הוֹד וְהָדָר תְּשַׁוֶּה עָלָיו" (תהילים כ"א)
"הוֹד וְהָדָר לְפָנָיו עֹז וְתִפְאֶרֶת בְּמִקְדָּשׁוֹ:" (תהילים צ"ו)
"בָּרְכִי נַפְשִׁי אֶת יְהוָה יְהוָה אֱלֹהַי גָּדַלְתָּ מְּאֹד הוֹד וְהָדָר לָבָשְׁתָּ" (תהילים ק"ד)
אולי הכוונה בפסוק "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן פְּרִי עֵץ הָדָר..." לקחת פרי עץ מהודר=יפה=נחמד למראה.
ממה שהאדם מגדל, הרי סוכות זה חג האסיף בו אתה אוסף את מה שגידלת, ועם הפרות המהודרים צריך לשמוח לפני האלוהים.
שימו לב שבשבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל אין שום פרי ממשפחת ה"הדרים" המוכרים לנו היום.
עוד דבר, תשימו לב שבספר נחמיה :"וַאֲשֶׁר יַשְׁמִיעוּ וְיַעֲבִירוּ קוֹל בְּכָל עָרֵיהֶם וּבִירוּשָׁלִַם לֵאמֹר צְאוּ הָהָר וְהָבִיאוּ עֲלֵי זַיִת וַעֲלֵי עֵץ שֶׁמֶן וַעֲלֵי הֲדַס וַעֲלֵי תְמָרִים..."
לא מוזכר פרי עץ הדר - יכול להיות שזה כי פשוט כל אחד הביא את הפרי המהודר שלו?? הרי זה חג האסיף... - לא כולם יכולים להשיג אתרוג תמני מובחר ומשוכלל... במיוחד לא לפני 2500 שנה.
מתי נעיף מעלינו את כל תועבות הגוים? ונשאר עם האמת של התורה - מזוקקת וטהורה...

3 תגובות:

  1. אנונימי15.11.2011, 14:02

    שלום!

    בעיוני במשנה מצאתי, במסכת נגעים פרק ג נא ליקרוא בעיון רב {אני יודע שהכתוב שם יקפיץ אותך}

    חבל שקורח ועדתו לא היו חכמים כמו הפרושים "להחליט מה טוב ומה רע ושמשה רק יתן את האישור שלו"

    שלום בן יוסף

    השבמחק
  2. שלום, אני מעוניינת לפרסם אחד מהפוסטים שלך באתרי, רציתי אישורך, אנא צור קשר.

    השבמחק