27.9.2011

נוכרי זה כמו כהן גדול

שלום לכל עם ישראל.
המון זמן שלא כתבתי כאן, בכל פעם לא הסתדר מסיבה אחרת. אבל היום ראיתי משהו שכל כך הרתיח לי את הדם ולכן הרגשתי שאני חייב לרשום את זה כאן.
לצערי - שוב ראיתי איך הגמרא רומסת את מעמד הכהונה.
בפעמים הקודמות שכתבתי כאן, וגם בהרצאות המצורפות בפרסומים הקודמים היה ניתן לראות קו ברור לפיו ה"פרושים" (הרבנות, האורטודוקסים - המון שמות יש לחבורה הזו) עשו מאמץ רב כדי להוריד מסדר היום את מעמד ה"כהונה" בכלל ומעמד "הכהן הגדול" בפרט. והעניין שהכעיס אותי נוגע לזה בדיוק.
אז ככה, היום עת חזרתי מהעבודה ראיתי את זה:
שוב ניתן לראות שהפרושי המצוטט כאן השתמש בטריק הידוע של להוציא דברים מהקשרם. הטריק הזה חוזר על עצמו הרבה  בגמרא. בואו ונראה מה כתוב בתורת האלוהים בפרק הנ"ל - כמה משפטים לפני ואחרי כדי לעמוד על ההקשר
(א) וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: (ב) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם: (ג) כְּמַעֲשֵׂה אֶרֶץ מִצְרַיִם אֲשֶׁר יְשַׁבְתֶּם בָּהּ לֹא תַעֲשׂוּ וּכְמַעֲשֵׂה אֶרֶץ כְּנַעַן אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לֹא תַעֲשׂוּ וּבְחֻקֹּתֵיהֶם לֹא תֵלֵכוּ: (ד) אֶת מִשְׁפָּטַי תַּעֲשׂוּ וְאֶת חֻקֹּתַי תִּשְׁמְרוּ לָלֶכֶת בָּהֶם אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם: (ה) וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם אֲנִי יְהוָה: (ו) אִישׁ אִישׁ אֶל כָּל שְׁאֵר בְּשָׂרוֹ לֹא תִקְרְבוּ לְגַלּוֹת עֶרְוָה אֲנִי יְהוָה: (ז) עֶרְוַת אָבִיךָ וְעֶרְוַת אִמְּךָ לֹא תְגַלֵּה אִמְּךָ הִוא לֹא תְגַלֶּה עֶרְוָתָהּ:

טוב, אז בגדול, מה שכתוב כאן זה שעלינו לשמור על החוקים הכתובים בתורה ומיד אחר כך - ממשיכים לחוקי עריות.
התורה אפילו לא רומזת בשום צורה במשפט הזה על המסקנה שמסיקים בגמרא - בבא קמא. אותו "רבי מאיר" באופן שרירותי שלף משפט מהתורה והפך אותו למשפט שמוריד ממעמד הכהן הגדול.
לפי התפיסה בגמרא - נוכרי שעוסק בתורה יכול להכנס לקודש הקודשים - הרי הוא ככהן גדול!!!
ברור שזו שטות גמורה. והתורה מחזקת את דברי באופן שאינו משתמע לשתי פנים ובלי להוציא דברים מהקשרם, בתורת האלוהים כתוב:
"לֹא תֹאכְלוּ כָל נְבֵלָה לַגֵּר אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ תִּתְּנֶנָּה וַאֲכָלָהּ אוֹ מָכֹר לְנָכְרִי כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ" (דברים י"א, 21)
לפי הפסוק הזה קל להבין שהנוכרי איננו קדוש - הרי הסיבה שאסור לאכול נבלה היא "כי עם קדוש אתה..." ואם יש היתר למכור לנוכרי זה בהכרח מראה שהוא לא קדוש. הרי אם גם הנוכרי היה קדוש - היה אסור למכור גם לו.
אז התורה אומרת שהנוכרי לא קדוש. יופי.
והגמרא אומרת שהנוכרי העוסק בתורה הוא ככהן גדול.
אבל אנו יודעים שהכהנים העוסקים בקודש. הכהן הגדול נכנס אפילו לקודש הקודשים.
פרטים "שוליים" אלה לא מבלבלים את הטקסט שבגמרא - האמת שבתורה לא תפריע להפחתת מעמד הכהנים של  הכת הפרושית.
הרי הם יודעים שמי שעוסק בגמרא עד הסוף - לומד כל פסיק שבה - עושה זאת כדי להגיע למעמד של "רב". וכנראה שלא יפריע לו העניין שמאדירים את המעמד שאליו הוא חותר.

אבל כשמאדירים מעמד אחד זה חייב להיות על חשבון המעמד האדיר האחר - והמעמד האדיר בתורת האלוהים זה מעמדו של הכהן הגדול - הרי רק הוא יכול להכנס לקודש הקודשים. אז אין בעיה - ממציאים מלא "הוכחות" לכך ש"כהן גדול" זה לא מעמד גבוה - לעומת מעמדו של "העוסק בתורה".

בכלל, אם שמים לב לדברים הקטנים, אפשר לשים לב שבגמרא כתוב "ככהן גדול" - זו התייחסות פחותה למעמד הכהן הגדול - פחותה מההתייחסות בתורה למעמד זה.
אם תחפשו בכל התנ"ך את צמד המילים "כהן גדול" לא תמצאו אותו מופיע אפילו פעם אחת.
לעומת זאת במשנה ביטוי זה מופיע 61 פעמים. ובגמרא 224 פעמים.
בתורה כן מופיע הביטוי: "הכהן הגדול" - 15 פעמים
במשנה הוא לא מופיע בכלל.
בכל הגמרא ביטוי זה מופיע 10 פעמים. לרוב כחלק מציטוט מהתורה.
מה הקשר אתם שואלים... - כשכתוב "הכהן הגדול" הכפלת ה' הידיעה מראה על זה שיש רק אחד כזה בכל נק' זמן/בכל הקשר. מה שהופך אותו לייחודי. כשכותבים "כהן גדול" אין שום דבר יחודי בכך - אתה עשוי לחשוב בטעות אפילו שיש כמה כאלה...
בתקווה לסוף המרד במלכות הכהנים - כפי שכתוב בתורת האלוהים:
וְאַתֶּם תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:
המשך שבוע נעים לכל בית ישראל. 

7 תגובות:

  1. שלום בוחניק28.9.2011, 16:58

    שלום לכולם, וחג שמח!!

    רק עם כמו עם ישראל שלא הולך בתורת משה מסוגל להיות מבולבל עד כדי כך שיום זכרון תרועה 10 ימים לפני יום כיפור הופך לראש השנה.
    אז נכון כשאמרתי את זה לאנשים הם אמרו שיש מס' ראשי שנה, יופי אם יש מס' ראשי שנה למה רק את ראש השנה שהקב"ה ביקש אנחנו לא חוגגים?
    ראש השנה שאנו חוגגים זה בכלל יום זכרון תרועה. תסתכלו בתורת משה עבד ה' ותראו!
    אם היו עושים מס' ראשי שנה ובתוכם ראש השנה שהקב"ה ביקש ניחא, אבל לעשות את כל ראשי השנה שהמציאו אנשים ורק את ראש השנה שהקב"ה ביקש לעשות, לא לעשות! זה כבר נגד תורת ה' במה הדברים אמורים (על רגל אחת) בראשון באחד לחודש הקב"ה אומר "החודש הזה לכם ראש חודשים ראשון הוא לכם לחודשי השנה" בשנה השנייה לצאת בני ישראל ממצרים משה עבד ה' מקים את המשכן ,שהמשכן הוא שכינת הקב"ה ששורה עם בני ישראל בתוכם .האם זמן כזה לא צריך לחגוג,אבל רק את הזמן הזה לא חוגגים.
    את הראשון לחודש השביעי ,יום זיכרון תרועה ,ראש השנה לאילנות ,עוד מעט ימציאו גם ראש השנה לחתולים,לרבנים ולעוד כמה דברים.
    אם היו חוגגים בימינו את ראש השנה שהקב"ה ביקש לא הייתי כותב כאן כלל .לחודש הזה לחודש הראשון יש שם של אליל פרסי "ניסון" שמשם התפלספו וקראו לו "ניסן" שזה חודש של ניסים ועוד כל מיני פטפוטים
    כמו שאמרתי אם היו חוגים את מה שהקב"ה ביקש הייתי
    שותק!!!
    אבל הקב"ה אב רחמן,נותן לקורח ועדתו לעשות דברים
    כל כך לא הגיוניים לאורך כל הדרך כדי שנבין מהי הדרך הנכונה !!! "זיכרו תורת משה עבדי"

    חג שמח !!!

    ושנה טובה, בדיוק בעוד שישה חודשים!
    "השיבנו ה' אליך ונשובה חדש ימינו כקדם"

    השבמחק
  2. שלום בוחניק1.10.2011, 21:04

    שבוע טוב לכולם!!

    בשבת פתחתי במשנה מסכת ראש השנה ,לא הייתם מאמינים
    איזה ראש שנה אנו חוגגים !
    "ראש השנה למלכי אומות העולם"
    ביחד עם יום זיכרון תרועה הכנה ליום הכיפורים
    מה לנו ולמלכי אומות העולם!

    מנושא לנושא באותו נושא "יום כיפור"
    תפילת כל נידריי
    מי המציא את הבדיחה הזאת לבטל נדרים???
    קיראו בתורת משה עבד ה"
    מה כתוב על נדרים !
    כל הנודר וחושב שעל ידי כל נידרי יתבטל לו הנדר
    טועה!!!
    ומתחייב בנפשו!!!!
    ראו באילו סכומי כסף נקנית תפילת כל נידריי
    ותבינו איזו עוצמה,ואיזו קדושה מיחסים לה.
    כמה עקומים אנו יכולים להיות,וכמה רחוקים מתורת ה" אנו נימצאים ,כדי לצפות שהגאולה תבוא בקרוב.

    ובא לציון גואל...א מ ן !!

    השבמחק
  3. אנונימי15.10.2011, 23:27

    טוב שחזרת לכתוב. התגעגעתי וכבר התחלתי לדאוג.
    אני מניח שהשמטת הא הידיעה באה גם מפני שבסוף תקופת בית שני הייתה מכירת הכהונה הגדולה בכסף. וכך היו כהנים גדולים לשעבר חיים בחיי כהן גדול אחר.

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי14.8.2015, 1:27

      לא רק שהרבנים הפרושים מכרו את תפקיד הכהן הגדול למרבה במחיר, הם הכתירו אפילו גר אדומי לתפקיד. זה כמו להכתיר חמור לתפקיד ראש הסנהדרין.

      מחק
  4. שלום אנונימי, כתבת "וכך היו כהנים גדולים לשעבר חיים בחיי כהן גדול אחר." בהרצאה של פרופ' רחל אליאור היא מתייחסת למכירת הכהונה הגדולה בכסף, ויכול להיות שזו אחת הסיבות לירית מעמד זה.
    בהתייחסותה היא מציינת שמכירת הכהונה הגדולה בכסף החלה בגלל הכיבוש היווני, מכאן שזה עוד יותר מכעיס שחז"ל קיבלו על עצמם את שלטון יוון בצורה נינוחה. השתמשו בשפה היוונים ולקחו אלמנטים שונים מהתרבות היוונית - זה מכעיס שזה המצב!

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי14.8.2015, 1:47

      הפרושים הרבנים ובראשם ראש הסנהדרין שמעון בן שטח, כבשו את בית המקדש לאחר מותו של המלך ינאי החשמונאי שגם הוא היה כהן גדול, ורצחו את כל הכהנים הצדוקים והלויים הבייתוסים שכיהנו בקודש בבית המקדש. ועוד כ-50.000 נפש מבני ישראל.
      ככה כבשו הרבנים הפרושים את המרכז הרוחני של בני ישראל שחגיגות "חנוכת הבית" שלו מלפני כ-80 שנים, מצויינים עד היום כחג החנוכה.

      ישנן 3 תקופות שונות במה שנקרא התקופה היוונית .
      א. תקופת הכיבוש בידי אלכסנדר מוקדון שלא פגע כלל בפולחנים הדתיים של המדינות שכבש.
      ב. תקופת מלכי בית תלמי , הראשון והשני, שהתערבו בדת המצרים ואסרו את פולחן החניתה במצריים, אך הגנו על הכהנים בבית המקדש. לכן, בימי תלמי השני, יצאה משלחת של כהנים מבית המקדש , כל פי בקשת המלך תלמי השני שבנה את הסיפריה הלאומית באלכסנדריה, והמשלחת בת 72 הכהנים, תירגמה את התורה מעברית עתיקה ליוונית. כ-200 שנים מאוחר יותר, תרגם אונקלוס הגר את התורה מיוונית לארמית, בכדי שהרבנים הפרושים יבינו אותה. כי כלל לא הייתה להם כל מסורת מן התורה, אלא מדת זרטוסטרא. אותה המסורת עוגנה גם בהלכה היהודית עד היום.

      "ספר הזוהר", או כפי שהכיר אותו הרמב"ם בשם ספר הצאבה" הוא בין העותקים הראשונים של ספר הדת והמהנגים של "דת זרטוסטרא"
      הרמבם הגדיר את הספר כספר מנהגים של עובדי אלילים שבמקרה יש להם את מנהגי היהודים.
      במקרה של ספר הזוהר, אותו מצא ר'משה ד'לאון בספרד, הוא רצה נואשות לפרסם את הספר , אך איש מהרבנים לא שם ליבו אליו. לכן, הוא טען שאת הספר כתב רשב"י שמת כ-1000 שנים לפני כן.
      עכשיו תתארו לעצמכם, את ספר הזוהר כתוב על גוילים . כמה גוילים היה צריך לשם כך ? מאות. אז מטען כזה גדול יכול היה להעלם בארץ ישראל לפני 1000 שנים ולהמצא בספרד ?
      באיזה מצב היו הגוילים ? איך ר' משה דלאון פתח וקרא אותם אחרי שהיו מיובשים ומלאי עובש במשך 1000 שנים ?

      מסתבר, שמאחר והספר לא סיכן את מעמדם המיוחד של הרבנים, התקבל הספר הוכשר ואושר על ידם לאחר כ-300 שנים נוספות .

      בכבוד רב
      שלום הלוי .

      מחק
  5. אנונימי16.2.2023, 8:44

    אשרייך, בושה מה שהפרושים עשו לנו, הנזק הכי גדול שלהם זה הגיורים, הם מביאים לכאן מלא גויים\נוכרים ואומרים עליהם שהם יהודים וזו סכנה עצומה להמשך קיומו של זרע ישראל!

    השבמחק